8 серпня 2019 року в Кієві в будівлі Федерації профспілок України відбулося ХХI засідання Президії Центральної ради ПРМТУ, основною метою якого стало обговорення катастрофічної ситуації, що склалася в національній системі підготовки та дипломування моряків.
Для участі в засіданні був запрошений державний секретар Міністерства інфраструктури України Андрій Галущак, керівник Морський Адміністрації Дмитро Петренко та начальник Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків Юрій Полянський.
ПРМТУ неодноразово заявляла про свою готовність організувати зустріч з моряками, представниками державних стивідорних компаній і морської громадськості у будь-якій зручній для Міністерства та Адміністрації формі. Саме з цією метою засідання Президії було проведено в Києві, проте державний секретар МІУ Андрей Галущак і глава Морської адміністрації Украіни Дмитро Петренко не прийняли особисте запрошення ПРМТУ і направили представників, а Інспекція зовсім проігнорувала запрошення Профспілки.
У работі Президії взяли участь голови первинних профспілкових організацій ПРМТУ, Маріупольського, Ізмаїльського, Херсонського, Білгород-Дністровського, Миколаївського та Ренійського морських торговельних портів і філій ДП «Адміністрація морських портів України», філії «Дельта-Лоцман» ДП «АМПУ» і, звичайно, українські моряки - члени Профспілки, які працюють як на суднах «під прапором», так і на суднах портового флоту.
В ході порядку денного були підняті питання функціонування Державних кваліфікаційних комісій ІПДМ; відновлення роботи Маріупольського регіонального філіалу ІПДМ; затвердження оновленого списку навчально-тренажерних центрів, які здійснюють підготовку моряків; стану забезпечення регіональних філій ІПДМ бланками послужних книжок моряків, діяльності ДП «Морречсервіс», а також ряд інших питань.
У свою чергу, ПРМТУ розповіла про результати аналізу відповідей центральних органів виконавчої влади та ІПДМ на запити ПРМТУ щодо проблемних питань, піднятих моряками - членами ПРМТУ.
Так, починаючи з лютого цього року, ПРМТУ направила 25 запитів і звернень щодо поточної критичної ситуаціі в системі підготовки та дипломування моряків. На жаль, на більшість запитів ПРМТУ отримала відписки або обіцянки, що пропозиції Профспілки будуть враховані.
Також залишилися без чіткої відповіді більшість питань, піднятих на засіданні. Наведемо коротко деякі тези.
Представник Мінінфраструктури повідомив, що МІУ спільно з Морською адміністрацією веде роботу з підготовки нормативно-правових актів з акцентом на відповідність вимогам конвенції ПДНВ. Однак, чітких термінів, коли такі НПА будуть підготовлені, зазначено не було.
Найближчим часом на сайті МІУ буде опублікований проект порядку роботи державних кваліфікаційних комісій. За словами представника МІУ, дані зміни встановлюють можливість отримання моряком вичерпного переліку питань, які будуть використовуватися при підтвердженні кваліфікації. Нагадаємо, що створення списку конкретних питань для моряків було однією з пропозицій, які були розроблені ПРМТУ і спрямовані до розгляду.
Що стосується пріоритетів діяльності Морської адміністрації та плану роботи цього органу влади, представники МІУ і МА повідомили, що в даний момент лише проводиться робота над пріоритетними напрямками Адміністрації на 2020-2025 роки. При цьому пріоритети формуються з урахуванням зауважень, отриманих за результатами аудиту національної системи підготовки та дипломування моряків Європейським агентством морської безпеки (EMSA), а також аудиту ІМО.
Відносно вартості послуг навчально-тренажерних центрів, які з початку року злетіли в кілька разів, то представники МА відзначили, що питання формування вартості послуг повинні бути адресовані безпосередньо НТЦ, які самостійно формують вартість своїх послуг.
Щодо ратифікації Україною Конвенції 2006 року про працю в морському судноплавстві, Конвенції №185 про національні посвідчення особи моряків і поправок до Конвенції і Кодексу ПДНВ, то, за словами уповноважених органів, робота ведеться, проте ніяких конкретних термінів з цих питань озвучено не було.
З урахуванням того, що в засіданні Президії брали участь представники портових ППО ПРМТУ і моряки портофлоту, було також піднято питання примусового оформлення приходів і відходів суден через ДП «Морречсервіс». Так, представники Морської адміністрації підкреслили, що співпраця з даним ДП є добровільним і здійснюється за допомогою укладення договору приєднання.
Також гостро для працівників портофлоту стоїть питання вартості проходження курсів, адже заробітна плата на суднах портового флоту набагато нижче, ніж у моряків, що працюють на суднах іноземних судновласників. Крім того, нагадаємо, що в Маріуполі з серпня минулого року не проводяться засідання ДКК Інспекції, і для підтвердження своєї кваліфікації в ДКК моряки Азовського регіону змушені їхати в Херсон, Одесу, Ізмаїл.
Це далеко не всі питання, які були підняті в ході засідання, проте не отримали конкретних відповідей.
До речі, після постійного тиску з боку ПРМТУ Міністерство інфраструктури України все ж нарешті опублікувало оновлений список схвалених НТЦ, з яким можна ознайомитися за посиланням: https://mtwtu.org.ua/knowledge-base/index