Довга дорога додому: як ІТF та ПРМТУ допомогли екіпажу судна MIRA

14 квітня 2023 року судно MIRA зіткнулось з суховантажем COSMINA 1, що стояв на якорі перед портом Рені, Україна. MIRA не зазнало суттєвих пошкоджень і після інциденту було безпечно поставлено на якірну стоянку в Рені.

У зв'язку з цією аварією судно було заарештовано Одеським господарським судом. Члени екіпажу виявились заручниками ситуації, так як головний офіс компанії-судновласника знаходиться в Палестині (Сектор Газа) і через військові дії між Палестиною та Ізраїлем втратив можливість проводити будь-які фінансові операції. Так, члени екіпажу не змогли отримати свою заробітну плату, а що гірше - на той момент на судні залишалась обмежена кількість пального, продуктів та питної води, а вірогідність додаткової доставки провізії була абсолютно невизначеною. Сукупність цих факторів однозначно вказувала на неможливість подальшого безпечного перебування членів екіпажу на борту.

В середині літа 2023 року ПРМТУ отримала запит від членів екіпажу судна MIRA під прапором Коморських островів з інформацією про грубе порушення прав моряків, що працювали на той момент на судні. До того, як екіпаж вийшов на зв'язок з ITF, судно отримало два судових рішення про арешт через зіткнення.

Екіпаж повідомив ITF Інспектора в Україні Наталію Єфріменко про затримку заробітної плати за період з лютого по травень 2023 року, а зокрема невиплату зарплати капітану судна з листопада 2022 року. Наталія Єфріменко на основі наданих даних виявила, що компанія заборгувала екіпажу 98 257,39 доларів США за період з моменту прибуття членів екіпажу на борт судна до 31 травня 2013 року, що є грубим порушенням умов трудових контрактів моряків та міжнародного законодавства. Окрім цього, на момент звернення, на судні перебували 5 членів екіпажу, термін дії контрактів яких закінчився, і які мали право на заміну, остаточний розрахунок та репатріацію за рахунок компанії. Також члени екіпажу повідомили, що судновласник невчасно організовує доставку провізії, питної та технічної води, а також інших предметів першої необхідності (в т.ч. санітарно-гігієнічних засобів) на судно.

ITF Інспектор направила звернення до компанії з закликом вчасно доставити необхідний запас провізії та води, якомога швидше погасити заборгованість перед екіпажем та вжити усіх необхідних заходів, щоб організувати заміну, репатріацію та фінальний розрахунок моряків, термін дії контрактів яких закінчився.

Затримка виплати заробітної плати екіпажу на 2 місяці дозволяє кваліфікувати ситуацію як випадок залишення судна та подати звіт до Міжнародної організації праці та відкриває можливість залучення органів влади для забезпечення дотримання національних та міжнародних стандартів захисту прав моряків на отримання заробітної плати щомісяця та в повному обсязі відповідно до укладених трудових договорів.

Спочатку представник компанії, а саме DPA (Designated Person Ashore - уповноважений представник на березі) повідомив Профспілці та екіпажу, що компанія робить все можливе, щоб виплатити заборгованість по заробітній платі та організувати репатріацію моряків, чиї контракти закінчилися.

На початку липня 2023 року на судно було організовано постачання провізії. Також протягом липня двох моряків-єгиптян було списано та переведено на інші судна, що прямували до Туреччини та Єгипту.

За інформацією компанії, власник планував продаж судна та вже мав потенційного покупця. Такий розвиток подій вирішив би проблему, адже тоді компанія, як мінімум, змогла погасити всі борги перед екіпажем. Проте цього не сталося. Так, до речі, й P&I Club відмовився займатися цією справою та не надавав жодних коментарів.

Вже в середині серпня продукти харчування стали закінчуватись, а кошти, надіслані судновому менеджеру для чергової організації доставки продуктів, зі слів судновласника, були затримані банком-кореспондентом. Тоді компанію закликали терміново надіслати кошти судновому агенту через Western Union і доручити йому домовитися з портовими властями про переміщення судна ближче до порту, для, в першу чергу, полегшення можливості доставки харчування для членів екіпажуна судно. Це питання, в тому числі, було обговорено з ПРМТУ, і було прийнято рішення, про те, що у разі неможливості організації доставки провізії компанією-судновласником, Профспілка стане розглядати варіанти, як допомогти екіпажу.

В жовтні 2023 року Наталія Єфріменко зв'язалась з головним офісом ITF в Лондоні та обговорила питання, пов'язані з екіпажем судна MIRA. На той момент вже було зрозуміло, що, на жаль, навряд чи вдалося б змусити палестинську компанію виділити якісь гроші на подальше забезпечення судна провізією та паливом, а проблема вже близилась до критичного стану, адже наближалась холодна пора року. Агенту було доручено перевірити, чи можливо організувати списання всіх моряків, серед яких був один українець та одинадцять єгиптян, і залишити судно без екіпажу. Одночасно агента попросили уточнити, яким чином можна репатріювати екіпаж судна.

Першим варіантом було перевезти всіх на судно DRAGON, яке мало відправитися до Туреччини під кінець жовтня, але держава порту відмовила в проведенні операції, тому ITF була змушена обговорювати та шукати інше рішення. Інспектор ITF в Україні весь час була на зв'язку з капітаном судна MIRA, посольством Єгипту та судновим агентом, намагаючись знайти альтернативне рішення (громадянам Єгипту потрібна віза як в Україну (для подорожі до кордону), так і в Молдову (для перельоту). І нарешті, агент повідомив, що, капітан порту дозволив усім 11 морякам піднятися на борт судна DRAGON, як тільки воно пришвартується в порту Рені.

На жаль, ні держава прапора, ні держава порту, ні держава громадянства екіпажу не виявляли належного бажання сплачувати репатріацію залишених моряків, посилаючись на відсутність коштів/бюджету. Тому Наталія Єфріменко активно співпрацювала з головним офісом в Лондоні, який нарешті підтвердив можливість забезпечення моряків фінансовою допомогою у розмірі 450 доларів США на людину шляхом переведення на їхні банківські рахунки. Це зробило можливим оплатити авіаквитки для всіх 11 членів екіпажу, а також для організації їхнього харчування за необхідності.

20 жовтня судновий агент в Рені підтвердив, що портова влада і капітан судна DRAGON дали дозвіл на переведення 11 єгиптян з судна MIRA в порт. На той момент фінансовий відділ ITF вже підтвердив переведення фінансової допомоги морякам, і пізніше підтвердження про отримання було повідомлено Наталії Єфріменко.

25 жовтня всі 11 моряків судна MIRA були переміщені на судно DRAGON. Український капітан залишився на судні для забезпечення безпеки судна, вжиття заходів з консервації судна для холодної стоянки та оформлення всіх необхідних документів, що вимагаються портовою владою.

Вже 27 жовтня 11 єгиптян зійшли з судна DRAGON в Стамбулі і прямували в аеропорт. Ввечері цього ж дня вони підтвердили благополучне прибуття до Каїру, звідки вже кожен з моряків вирушив до свого місця проживання.

Даний кейс є показовим за декількома критеріями. По-перше, що стосується заборгованості заробітної плати, то ITF та ПРМТУ завжди наголошують: не слід чекати, що проблема вирішиться сама собою та накопичувати заборгованість заробітної плати, а звертатись за допомогою одразу, якщо виникла навіть незначна заборгованість. Адже, якщо судновласника буде визнане банкротом, і навіть якщо судно застраховане, то страховий клуб (Protection & Indemnity Club) може повернути зарплату морякам за період максимум 4 місяців.

По-друге, звертаємо увагу моряків на те, як вчасне звернення до ITF Інспекторату впливає на вірогідність успішного вирішення претензії. Якщо у моряка чи всього екіпажу виникла необхідність в отриманні консультації чи допомоги ITF Інспекторату, то найправильнішим та найефективнішим способом буде звернутися до Інспектора за місцезнаходження судна або найближчого в регіоні. Це можна легко зробити використовуючи додаток ITF Seafarers. Рекомендуємо завантажити його за QR-кодом:

Download the ITF Seafarers App for iOS devices >>

або

Download the ITF Seafarers App for Android devices >>

Більше новин з тегом #ITF

Потужна підтримка українських транспортників: 46-й Конгрес ITF прийняв резолюцію ПРМТУ

Профспілка робітників морського транспорту України, за підтримки Профспілки залізничників і транспортних будівельників України, звернулася з важливою резолюцією до 46-го Конгресу Міжнародної федерації транспортників (ITF) у Марракеші.

Зростаюча роль «тіньового флоту» у випадках залишення моряків

На тлі зростання кількості випадків залишення моряків, пов'язаних із суднами, задіяними в санкційній торгівлі, флот газових танкерів виділяється як порушник-рецидивіст.

Marrakech Policy: нові зобов'язання щодо покращення умов праці моряків

На 46-му Конгресі ITF прийнято новий документ, встановлюючий стандарти прав і умов праці моряків по всьому світу

Молодіжна конференція на Конгресі МФТ: Ключові питання

Сьогодні, 18 жовтня, в рамках Конгресу ITF в Марракеші відбулася Молодіжна конференція. Сесія була присвячена розробці тa затвердженню п'ятирічного стратегічного плану.

Дякуємо за звернення!