За минулий рік інспектори ITF повернули морякам понад 37 мільйонів доларів США заборгованості із заробітної плати, повідомляє Міжнародна федерація транспортників (ITF).
Інспектори ITF піднімаються на судна з метою проведення інспекцій щодо контролю виплати морякам гідної заробітної плати, а також забезпечення на борту прийнятних умов життя та праці. Інспектори також висвітлюють моряків про їхні права та допомагають екіпажам домагатися дотримання цих прав. Інспекція ITF сьогодні охоплює понад 100 портів у 50 країнах світу.
Інспектори навчені шукати ознаки експлуатації, перевтоми – навіть ознаки примусової праці та сучасного рабства. На багатьох судах інспектори мають право вивчати розрахункові листи, трудові договори та перевіряти облік робочого часу та часу відпочинку.
«Нерідкі випадки, коли судновласник платить екіпажу не за тією ставкою – менше, ніж зазначено у договорі про найм, який покриває дане судно, – каже Стів Троусдейл, координатор Інспекторів ITF – Екіпажі зазвичай помічають, коли їм недоплачують. І тоді вони звертаються до нас. Інспектори ITF допомагають морякам отримати те, що їм належить».
Загалом, у 2021 році ITF повернула морякам 37 591 331 долар США заборгованості із заробітної плати та іншим належним морякам виплатам (прим.: сума не містить у собі компенсаційних виплат).
За словами Троусдейла, період заборгованості із заробітної плати відрізняється: «Викликає занепокоєння той факт, що ми спостерігаємо зростання кількості моряків, які повідомляють про заборгованість із заробітної плати за два і більше місяці, що фактично відповідає визначенню покинутого судна».
«Моряки можуть помилково вважати, що це нормально – не отримувати зарплату кілька місяців, очікуючи, доки судновласник розбереться зі своїми фінансовими проблемами. Але вони мають знати, що затримка зарплати може бути ознакою того, що судновласник має намір їх кинути напризволяще».
Минулого року ITF повідомила Міжнародну організацію праці (МОП) про 85 випадків залишення моряків без допомоги судновласника, що є історичним максимумом. У багатьох із цих випадків покинуті члени екіпажу чекали виплати заробітної плати від кількох тижнів до кількох місяців – у тому числі й ті, хто перебував на борту судна Lidia, що постраждав у штормі.
Інспектор ITF у Гонконгу Джейсон Лем допоміг восьми бірманським морякам, які працювали на судні Lidia, повернути близько 30 тисяч доларів США заборгованості із заробітної плати після того, як у жовтні 2021 року шторм викинув судно на мілину.
Судновласник фактично покинув моряків, відмовившись виплатити належну їм за два місяці зарплату та відмовившись їх репатріювати.
Багатотижнева кампанія, яку вів Джейсон Лем від імені моряків, набула чинності, і 2-го листопада 2021 року екіпаж, отримавши повний розрахунок із заробітної плати, вилетів додому.
На на фоні кризи змін екіпажів інспектори ITF повернули додому тисячі моряків
За словами Троусдейла, інспектори не дозволили Covid-19 завадити їм надати підтримку морякам, які мають потребу: натомість вони адаптувалися і знайшли нові способи роботи.
«Я надзвичайно пишаюся роботою наших інспекторів щодо підтримки моряків минулого року; часто вони були змушені працювати у надзвичайно складних умовах, – сказав він. – Для нашої команди завжди було неймовірно важливо мати можливість фізично діставатися моряків – підніматися на борт суден і просвічувати екіпаж про їхні права. Тому, коли обмеження Covid-19 стали перешкодою для відвідування суден, постало питання: «Що буде з моряками, які потребують нашої допомоги?»
На початку 2021 року, коли криза змін екіпажів посилилася, поштові скриньки ITF були переповнені запитами від членів екіпажів, які відчайдушно намагалися списатися і повернутися додому.
Пов'язані з Covid обмеження на переміщення стали основною причиною кризи змін екіпажів, яка в свій пік торкнулася приблизно 400 тисяч моряків. Але на деяких судах мали місце й інші, більш зловісні фактори, що не дозволяли морякам возз'єднатися зі своїми сім'ями на березі.
«Є докази того, що деякі судновласники використовували Covid-19 як привід для того, щоб змусити моряків працювати понад початковий контракт, повністю порушуючи їхні права людини та трудові права, – сказав Троусдейл. – На щастя, наша команда зрозуміла, що відбувається, і незважаючи ні на що, ми повернули додому тисячі моряків».
«Утримування екіпажу на борту, вдаючи, що у них пов'язані руки, можливо, заощадило роботодавцям кілька доларів на вартості перельоту, але в сучасному суспільстві така поведінка стає помітною. Коли йдеться про підзвітність глобального ланцюга постачання, сховатися, на жаль, ніде», – сказав він.