Ще один вид обману та обкрадання моряків
Інспектори ITF, регулярно проводячи перевірки на суднах в різних куточках світу, все ще досить часто виявляють випадки ведення подвійної бухгалтерії на борту. Часто такі проблеми, на жаль, можуть і залишитись непоміченими через хитрощі, до яких вдаються судновласники та капітани суден.
Тому ми вирішили звернутися до моряків, щоб нагадати про те, як важливо інформувати ITF або Державний портовий контроль про подібні випадки. Моряки можуть це зробити як напряму під час регулярної інспекції судна, так і шляхом телефонного дзвінку або повідомлення. Ваша інформація має велике значення для того, щоб ми могли вчасно реагувати на такі порушення.
Подвійна бухгалтерія – це незаконна система бухгалтерського обліку, при якій моряків змушують підписувати два різних набори документів. Найпоширенішими документами для фальсифікацій є індивідуальні трудові контракти (SEAs, COEs) та зарплатні відомості (wage account, pay slips) – саме ці документи завжди цікавлять інспекторів ITF та/або представників портового контролю (PSC) під час інспекції судна та надаються капітаном на запит перевіряючого.
Розберімо, як це працює і як моряки можуть зрозуміти, що на судні ведеться подвійна бухгалтерія на прикладі наступного сценарію. Моряк підписує контракт для роботи на судні, яке покрите колективним договором стандарту ITF (CBA), в якості AB з заробітною платою 1836 доларів США. Компанія надає моряку та правильно оформлює контракт згідно з вимогами CBA. Однак, вже під час роботи на борту, капітан повідомляє AB, що для збереження роботи, він мусить підписати зарплатні відомості на суму 1400 доларів США. Решту 436 доларів США він не отримає, але в документах буде показано, що вони були отримані як авансова виплата готівкою на борту судна.
В такому випадку AB вже слід бити тривогу та повідомити найближчого інспектора ITF або представників портового контролю про ознаки шахрайства та обману. На жаль, AB цього, скоріше за все, не зробить, а фальшиві підписані відомості будуть подані представникам ITF або PSC, які проводитимуть перевірки на борту судна. І якщо моряк не повідомить про це під час інспекції або не подасть скаргу будь-яким іншим способом комунікації, шахрайство в більшості випадків залишиться невиявленим.
Такі махінації порушують як умови колективних договорів стандарту ITF, так і Конвенції про працю в морському судноплавстві (MLC, 2006). Виявлення і, що ще важливіше, доведення практики подвійної бухгалтерії на суднах є складним завданням. Ми розуміємо, що моряки, внаслідок економічного тиску, часто не мають іншого вибору, крім як підкоритися вимогам роботодавців щодо підписання подвійних контрактів або зарплатних відомостей, щоб зберегти свою роботу на борту. Але ми вкотре наголошуємо, що ніхто не має права змушувати та схиляти вас до підписання будь-яких, особливо відверто порушуючих ваші права, документів. Перед тим, як поставити свій підпис – уважно ознайомтесь з умовами, викладеними в документі, поставте питання представнику компанії/капітану, а якщо складно розібратись самому — зверніться до найближчого ITF інспектора або в свою Профспілку за консультацією.
Недобросовісні компанії вигадують безліч шляхів, щоб обманом позбавити моряків їхніх законних прав, гідної зарплати та належних умов праці та побуту. Проте протягом багатьох років ITF успішно бореться з цими проблемами та може надати допомогу вам. Пам'ятайте: співпраця з інспектором ITF та надання правдивої та повної інформації – це ключ до успішного вирішення вашої проблеми.
Єдиною морською організацією ITF у нашій країні є Профспілка робітників морського транспорту України. Будучи частиною нашої організації, ви зможете убезпечити себе від неприємностей під час рейсу, звернувшись до ПРМТУ за консультацією.